Sjukhusbesöket

Det var så skönt att få återse våran läkare idag, äntligen blir det lite ordning på allting igen! De två läkarna jag träffade i fredags hade tydligen gjort en viktuppskattning då också, vilket innebär att jag gjorde två stycken bara förra veckan (man ska göra en viktuppskattning som oftast var 10:e dag). Våran läkare var inte alls speciellt glad över hur dom hanterat allt under tiden hon varit på semester. Nåja, sist uppskattade dom vikten till 2600 gram vilket motsvarar - 22%. Läkaren sa att om det stämmer så kommer bebisen väga ungefär 2800 gram vid födseln.

Ja, men till den goda nyheten dårå :-) Har en inbokad till på spec mvc på onsdag igen, den dag vi är beräknade. Förhoppningsvis ska väl bebis ha valt själv att titta ut innan dess, men man vet ju som sagt aldrig! Det kommer då att göras en grundlig undersökning av både mig och bebis och de ska se om min kropp är redo för en förlossning. Om det nu visar sig att allting ser bra ut och att livmodertappen är helt eller delvis utplånad så kommer de att sätta igång förlossningen :-) En igångsättning är kanske inte alltid att föredra, då det alltid är bäst om barnet själv får bestämma när det är dax. Men mot slutet av graviditeten och när man gått över tiden så börjar moderkakan fungera sämre, och i vårat fall där de misstänker att moderkakan redan ger sämre tillförsel av näring till bebisen kan det vara bättre att den får "äta upp" sig utanför magen. Jag tror ju dock inte alls att detta beror på någon näringsbrist, utan att bebis helt enkelt ärvt mera av sin pappas gener :-) Men jag känner att vi är i goda händer, och det är en enorm trygghet att de vill ha sådan koll på oss! Men en igångsättning innebär oftast en längre och mer utdragen förlossning. Så bara för att de kanske sätter igång mig på onsdag behöver det inte bli bebis förän mot helgen. Men jag hoppas innerligt att allting startat på naturlig väg. Men om nu livmodertappen mot förmodan inte alls är mogen får vi en ny tid ett par dagar senare, så kollar de upp om den hunnit mogna tills dess!

Det är verkligen nära nu :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0