En kort förklaring

Roligt med kommentarer på inlägget om Nutrilett! Jag tycker responsen är det roligaste med bloggandet :-) Skriver ett inlägg här istället för att svara enskilt för enkelhetens skull!

Mitt mål är att gå ner 30 kilo. Det är många kilon och kommer ta ett bra tag, men nu har jag verkligen viljan att fixa det! Men, jag behöver verkligen hjälp med kosten. Vill inte gå på någon diet eftersom en viktnedgång trots allt är en livsstilsförändring. Jag ska inte bara gå ner i vikt, jag ska även behålla den efteråt. Funderar på att kanske träffa en dietist, få recept och hjälp att komma igång. Vet inte om Nutrilett är någon bra lösning, men jag läste lite om VLCD (very low calory diet) som går ut på att de första 10-14 dagarna byta ut alla mål om dagen till shakes, för att sen byta ut 2 shakes till soppor + ett vanligt mål mat, och därefter äta 3 vanliga mål mat + 2 mellanmål. Men därefter var det bäst att gå på LCHF dieten, och som redan skrivet vill jag inte gå på diet. Speciellt inte den. Jag vill fortfarande kunna "leva" och bli bortbjuden på middag utan att behöva tänka på hur många kalorier såsen innehållet. Men jag är rädd att om jag kör VLCD under 1 månad att jag går upp alla kilon igen.

Det är svårt! Jag önskade att jag bara gick och la mig en kväll och när jag vaknade på morgonen var allt fixat! Tänkt om det vore så lätt! Jag tror ju dock att det blir lättare när jag väl kommit in i nya matvanor, men just nu känns det som att jag springer men ändå står still och trampar på samma ställe!


Kommentarer
Postat av: Kristina

Jag tycker att du ska börja med nutrilett två gånger dagligen, gå promenader (precis som du gör) och även prata med en dietist för att få tips och råd på hur du bästa ska hålla vikten. Sedan kan du ju sänka nutrilett till en gång/ dag när du gått ner lite grann. Tror att nutrilett är bra i kombination med att samtidigt äta mindre portioner/ fika och på så sätt komma igång ordentligt och se en förändring :-).

2010-06-03 @ 14:37:25
URL: http://lillavaochjag.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag tycker såhär, och går då efter egna erfarenheter (har ju typ bantat hela livet) och av vad jag hört från många andra. Shake-dieter håller inte i längden, OFTAST går man upp nästan allting efteråt när man går tillbaka till normal mat igen (för nångång måste man ju göra det), OCH man blir sjuuuuukt less och tappar lusten när man aldrig får äta "god" frukost, lunch osv. För faktiskt så är ju mat en del av det goda i livet ;) Det du skriver om att ändra livsstil är nog det bästa tipset jag också har! Gå hellre till en dietist, eller något sånt för att kunna ändra matvanor, för det tror jag gör dig lyckligare (det är inte lika jobbigt som drink-dieter) och sen så blir resultatet i längden MYCKET bättre! När jag har kört drink-dieter har jag oftast blivit lite knäpp, man blir så ovan att äta riktigt mat så när man väl gör det så går det åt pipan. Ne, vanlig mat i mindre mängder & mindremindre onyttigheter + bra motion så SKA det hända något! Man behöver inte svälta för att gå ner i vikt, och heller inte "inte leva" :) Hihi, lycka till!

2010-06-03 @ 15:03:30
URL: http://jodd.blogg.se/
Postat av: Ida (Öberg)

Kan inte låta bli att kommentera, dels för att jag själv gick ner 35 kilo efter Anton och för att jag läst samma utbildning som din mamma (som säkert är en stor resurs och sitter på mycket kunskap, kanske hon kan göra motiverande samtal med dig!?). Som du säger 30 kilo är mycket, är svårt och tar tid - men definitivt möjligt!! Du skriver själv att du är motiverad, redo vilket är en jättebra förutsättning - använd den drivkraften. När jag gick Hälsovägledning fick vi göra många fördjupningsarbeten om viktnedgång, kurer, dieter m.m. Slutsatsen var alltid densamma, det är en extrem påfrestning man utsätter kroppen för när man använder sig viktminskningspreparat som soppor/pulver/shakes, det är svält iochmed de få kalorier man intar. Enbart hjärnan kräver massor med energi och därtill kroppen som du ska ha ork att förflytta. Att du motionerar är jättebra och var stolt över att du gör det! Istället för att fokusera på vad du inte ska/får äta, ta reda på vad kroppen behöver och mår bra av - det går att gå ner i vikt utan svältmetoder och en massa förbud. Det finns så mycket gott och massor med litteratur i ämnet! En dietist tror jag kan vara en god investering om man behöver hjälp på traven och det finns massor av kunniga människor, lär dig skilja på låtsasexperter och fakta. Jag känner igen din otålighet, att vilja kunna trolla bort kilona men tro mig, det är värt det sen att kunna sträcka på sig med vetskapen att man klarat det själv! Du kan, jag tror på dig!! Lycka till och hör av dig om du vill ha tips, svar på frågor eller bara peppas /Ida

2010-06-03 @ 17:46:15
URL: http://iandwe.blogg.se/
Postat av: mamma/mormor

Jo, precis som Ida skriver, jag har ju läst om viktnedgång. Jag har ju ett Dietist XP program på min dator som kan vara till stor hjälp vid viktnedgång. Nu när jag är klar med skolan kommer jag att ha tid att hjälpa dig, då kan vi sätta oss ner och använda oss av programmet :)

2010-06-03 @ 19:39:32
Postat av: Gammelmostern

Håller med föregående talare. Kroppen och framförallt hjärnan behöver så otroligt mycket energi. Träna mycket och ät näringsrik mat och framförallt fokusera på att göra det för att du ska må bättre inte för att du ska rasa i vikt. Låt viktnedgången ta tid, även om jag förstår att du vill att det ska gå snabbt eftersom jag är likadan. orsaken till att jag inte går på sådana dieter själv är för att jag läst så mycket om vad kroppen behöver. även för att jag provat och vet att man blir spyless. Inge LCHF heller för jag tror inte alls att det är så bra att få i sig så mycket fett som man äter då. Jag tror att det sådana dieter kommer att orsaka en ökning av ateroskleros (åderförfettning med risk för blodproppar). Tycker att du ska fortsätta som du gör. Många promenader och minskade portioner med nyttigare innehåll. Sen när det gått ett tag kan du öka intensiteten och kanske skaffa dig ett gymkort. Håll i motivationen så kommer det gå bra! Kramar

2010-06-03 @ 20:35:26
Postat av: Lisa S (Stina Ls kompis)

Jag kan tipsa om Prenet som de har på step in. Har själv testat det och körde det ett tag. Gick ner nästan 6 kg utan problem. Även när jag la av så stannade jag på samma vikt.



Eftersom det är en pulverdiet var jag skeptisk, men då den blandas med mjölk är den mycket mer mättande och god. Sen gör du även BIA-mätningar med jämna mellanrum som visar på att du tappar rätt sak, fett, vatten eller muskler. Det är lite dyrare än andra pulver men helt klart värt det.



18kr/portionen och det är enkelt att dricka istället för att ställa sig och laga lunch :)



2010-06-03 @ 23:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0