1.1.2011

Och så var 2011 här! Nyårsafton igår var jättemysigt. Och magen blev mätt. Toast skagen, oxfilé med hemmagjorda potatisklyftor och pepparsås och pannacotta med jordgubbssås på det! Det känns så extra lyxigt med 3 rätters, varför ids man inte göra det oftare egentligen?

Den här dagen har spenderats på jobbet. Hade en delad tur så jag kom hem strax efter 20.30. Möttes av världens bästa busunge när jag klev in genom dörren! Han hade tagit en senare tupplur och jag blev bara glad att jag hann träffa honom någonting alls idag. Nu ligger han dock och sussar sött i sin säng! Han somnade själv i sin säng utan välling med en tutte i munnen och så en i varsin hand. Och på tal om tuttar kom jag precis på att jag måste göra en beställning från namnnappen.se nu innan dagisstarten! Ska passa på att klicka hem ett par tofflor från toffelhjälten också. Mockasiner sitter inte alls bra på hans små smala fossingar.

Jag mottar gärna lite tips om vad vi kan behöva införskaffa nu till dagis. Tofflor, namnnappar och märkpennor är typ det enda jag kommit på än så länge.

Det känns både vemodigt och samtidigt spännande att lillebus ska börja på dagis. Mitt främsta orosmoment är bara allt med tider nu när jag inte har något jobb. Blev aldrig att jag ringde förskolan tidigare i veckan, så det får jag ta tag i på måndag!

Imorgon ska vi och födelsedagsfika hos Erika, det ser vi framemot! Erika är både min arbetskamrat och min svägerska, på sätt och vis. Sen hoppas jag att jag hinner iväg och träna innan S ska på jobb, det har visst råkat slinka in både en och annan choklad idag.. Nu bör jag nog köra ett godislöfte, har lite svårt med karaktären just nu dessvärre!

Kommentarer
Postat av: Gammelmostern

Låter som en jättebra idé!

2011-01-02 @ 01:25:45
URL: http://mypiece.blogg.se/
Postat av: Ida

"Billiga" ombyteskläder kan vara bra att lägga nån krona på, såna som man inte saknar hemma i garderoben eftersom dom mest ligger på en hylla och samlar damm medan barnen växer ur dom. Så tyckte jag att det var iaf! Och oroa dig inte för tider och sånt, dagis är van det mesta och måste vara flexibla. Själv har jag bara timvikat (och studerat) under Antons 5 år på dagis, lämnade tiden 6:30-16:30 varje dag och sa att om han inte dykt upp till frukost så var vi lediga. Sedan fick man justera eftersom.. Funkade finemang!!



Vad spännande med dagisstart, för er alla! Hoppas han och ni kommer trivas och vara nöjda. Och gott nytt år!

2011-01-02 @ 11:02:16
URL: http://iandwe.blogg.se/
Postat av: Ida

Han gick på Rörviken (P-holmen). Jag kommer ihåg att vi fortsatte med body och byxa så länge det gick med Anton. Tyckte det var praktiskt = ingen glipa. Även om dagis tyckte det var omständigt vid blöjbyten.. Det struntade iaf vi i ;-) Och vet du, jag har aldrig nånsin redovisat hur många timmar jag jobbat per vecka utan vi har betalat för en heltidsplats och använt i den mån vi behövt. Så om man inte gör så mycket väsen av det så tror jag ingen bryr sig.. Det är ju ändå inget att orda om så länge barnen bara är på dagis när man jobbar, Anton har då alltid varit ledig när jag varit det.

2011-01-02 @ 13:24:13
URL: http://iandwe.blogg.se/
Postat av: Gammelmostern

Funkar det inte på samma sätt som här i Luleå? Man har dem 15 timmar i veckan oavsett om man jobbar eller inte och sen utöver det när man jobbar så fyller man i en blankett och skickar varje månad så att de vet hur mycket de ska debitera. Är väl onödigt att betala för en heltidsplats om man ändå inte behöver det. Skiljer iaf för oss ganska mycket i vad vi betalat när de varit heltid och bara 15 timmar/vecka.



Jag har alltid haft en ryggsäck packad med extrakläder just för att då blir kläderna inte liggande på hyllan och bortglömda och man har bättre koll på vad som behöver fyllas på eftersom man tar hem den till helgen. Sen tycker jag att utekläder är det viktigaste. Barn är extremt duktiga på att blöta ner sig.

2011-01-02 @ 15:57:54
URL: http://mypiece.blogg.se/
Postat av: Gammelmostern

Här redovisar man inga timmar om man har en heltidsplats utan då betalar man för heltid. Iaf så vi har gjort. Däremot när man har 15 timmar/vecka så får man fylla i de timmar som blir utöver det. Skillnaden i pris för 15 timmar respektive 40? timmar är ju ganska stor prismässigt. Men vår 15-timmarsplats har ju gått över till en heltid när Jonas har jobbat. Har då aldrig varit något problem. Bara skickat in ett nytt papper. Sen när han slutat jobba så in ett med nytt papper och så är det en 15-timmarsplats igen. Har aldrig tänkt ens på att det skulle kunna bli ett problem. Om vi träffas snart så kan vi ju prata mer. Liiite har vi ju fuskat ibland också :D

2011-01-02 @ 16:47:25
URL: http://mypiece.blogg.se/
Postat av: Gammelmostern

Hoppas du får något bra svar av dem. Du kan ju prata med dagispersonalen eller rektorn på dagiset där han börjar också så att du får veta hur det brukar gå till där. Kan ju vara så att regeln som kom till ganska nyligt om att 15-timmarsbarn bara räknas som en halv plats kan ställa till det att det då blir för många barn på avdelningen om flera helt plötsligt går upp till heltid. Vet inte om mina flickor har varit heltid sen det nya började gälla. Senast de var heltid var i maj/juni någon gång.

2011-01-02 @ 18:14:44
URL: http://mypiece.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0