Kalorier.

Igår började jag tvivla på att PREnet är rätt diet för just mig. Allt har ju verkligen fungerat kanonbra hittills och jag är så nöjd med mina resultat.

Jag bestämde mig direkt för att inte räkna kalorier. Jag har gjort det en gång tidigare och att tillaga maten var så tråkigt och det krävdes så mycket tid för allt skulle vägas och planeras in i minsta detalj. När jag gjorde det tog jag hjälp av viktklubb.se där jag förde både en mat- och träningsdagbok.En superbra sajt för människor som vill gå ner i vikt, allt finns verkligen där! Nu har jag inte en susning om hur mycket kalorier det målet jag äter innehåller. Det ska innehålla drygt 560 kcl, men jag tror många gånger det blir mer än så. Trots det visar vågen bra siffror varje gång, tack vare mina shakes givetvis. Så vad händer när jag lägger till ytterligare ett mål mat, och när jag slutligen ska 3 huvumål och 2 mellanmål? Tanken på att gå upp i vikt igen gör mig livrädd. Så jag kanske måste börja räkna kalorier ändå. Men hur gör man det när man lagar mat åt flera personer? Sist lagade jag ju bara åt mig själv så då var det ju relativt enkelt då det aldrig blev mer än just 1 portion. Nä fy, jag vill verkligen inte räkna kalorier. Jag får väl helt enkelt använda mitt sunda förnuft som jag gjort hittills och äta små portioner. För om jag slutar tycka matlagning är roligt så kommer det sluta med att jag inte orkar laga någon ordentlig middag.

Imorgon har jag bodypump inplanerat och turligt nog är det min PREnetrådgivare som är instruktör så om jag har tur kanske hon har tid att prata en stund så jag får lite ro i mitt huvud.

Jag avskyr verkligen ordet kalorier just nu.


Kommentarer
Postat av: Britta

nejnejnej, inte räkna kalorier.

du blir så låst och troligtvis psykiskt påfrestande.



din prenetrådgivare borde ha tips?

sedan får du se till att behålla hälsosamma vanor.

frukost - mellis - lunch - mellis - middag



frukt som mellis eller grönsaker är toppen

ät bara kolhydrater en gång per dag, kanske till middag innan träning? (långsamma kolhydrater såklart)



så mycket grönt som möjligt och protein såklart : )



fil med frukt är toppen på morgonen för att få i sig kalium och vitaminer.

sedan kan du ha ett ägg till för att mätta mer?

2011-01-23 @ 13:22:45
URL: http://brittalindmark.wordpress.com
Postat av: britta

och hallå, du kommer klara det!

2011-01-23 @ 13:23:37
URL: http://brittalindmark.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jag tror mer på sunt förnuft! Räkna kalorier är också bra, man lär sig vad allting innehåller MEN jag tror att man blir mer less på det i längden. Man vet ju faktiskt ungefär vad som är nyttigt och mindre nyttigt, man vet vad som är för mycket mat och för lite mat. Sunt förnuft är ju egentligen det bästa tror jag, dock kanske det svåraste. Det är det enda sätter jag nånsin kunnat gå ner i vikt på, och då får man ju faktiskt äta allt, bara i mindre mängder, vilket jag tycker är skönt :) Man får gå efter mättnadskänslan, man behöver inte så mycket för att känna sig nöjd i magen! Det kommer att gå jättebra för dig tror jag :)

2011-01-23 @ 15:28:23
URL: http://jodd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0