En orolig mamma

Det har varit dåligt med uppdatering i helgen. Jag har legat inne på BB sen natten till söndag, fick komma hem idag.

Åkte in till förlossningen kring 01 natten till söndag på grund av inga fosterrörelser på nästan två dagar. När vi kom in till avdelning satte en barnmorska  igång ett CTG och tack och lov pickade lillhjärtat på alldeles fint. Ett CTG mäter värkarnas styrka och bebisens hjärverksamhet. Efter ungefär två timmar får vi träffa en läkare för att göra ultraljud. Låg bara och njöt av att titta på våran bebis på skärmen. Allt kändes jätte bra, våran bebis mådde ju bra! Vi fick gå in på vårat rum så skulle läkaren komma tillbaka på en stund. Direkt hon klev in genom dörren såg jag på henne att allting inte var som det skulle, hennes ansiktsuttryck såg lite bekymrat ut. Hon berättade att bebisen var liten och att vi skulle stanna över natten för att få träffa en annan läkare dagen därpå. Tänkte inte mer på det, liksom "jaha våran bebis är liten, och?". Så vi la oss ner och sov.

Blev väckt av en ny barnmorska efter ett par timmar, det kördes ett nytt CTG och allt såg fortfarande jätte bra ut! Fick träffa en ny läkare och göra ett till ultraljud. Den här läkaren förklarar då för oss att bebisen är väldigt mycket för liten. H*n väger uppskattningsvis 1500 g, vilket är 32% mindre än normalt. Bebis har för liten mage. Efter vecka 28 ska bebisens mage vara större än huvudet, våran bebis har fortfarande större huvud.

Det hände inte mycket mer under dagen, blev inskriven på BB. Simon åkte hem och packade lite kläder, då vi fick information om att jag skulle behöva stanna ännu en natt. Men Simon var ju tvungen åka hem och sova, vilket var jätte jobbigt. Det kändes inte alls bra att vara ifrån varandra vid ett sånt här tillfälle, men regler är ju regler.

Vaknade strax före sju imorse, åt lite frukost och så var det dax för blodprov och CTG igen. Efter det kom Simon, Malin och Johan. Blev så glad över att få besök! Hann dock inte surra länge så var jag och Simon tvungen gå iväg för att träffa en ny läkare och göra ett nytt ultraljud. Hon lät jätte positiv, och det gjorde att det hela kändes lite bättre. Nu ska dom bara försöka ta reda på varför bebis inte växer som h*n ska.

Sen så vet jag inte mycket mer. På torsdag ska vi på återbesök och göra nytt ultraljud och ta lite prover. Läkaren sa att de ska observera bebisens tillväxtkurva i en vecka eller två för att sen ta ställning till om det kanske är bättre att h*n får växa till sig utanför livmodern. Det vill säga att det kanske blir ett kejsarsnitt eller igångsättning innan BF. Men det vet dom inte än.

Det är mycket som snurrar i mitt huvud just nu. Försöker att tänka positivt, men det är inte det lättaste. Känner mig som en dålig mamma som inte ens kan ge tillräckligt med näring till mitt barn.. Nå ja.. Nu ska vi i alla fall mysa ner oss i soffan framför en film.

Kram

Kommentarer
Postat av: Andreas

Julia du är inte en dålig mamma (som du nämner att du känner dig som), tvärtom tror jag (och tessan) att du och Simon kommer klara detta jättebra. Nu är det viktigaste att du sköter om dig ordentligt. Kliv bara upp ur sängen för toalettbesök, resten har du en gubbe som sköter om :)

Kram

2009-06-02 @ 10:20:39
Postat av: Britta

Du är ingen dålig mamma, inte i närheten.

Du är en fantastisk mamma, hade du inte blivit orolig och farit in på sjukhuset så hade detta kanske aldrig hittats.



Du följer hjärtat och magkänslan, det är därför du är en sån underbar person.



Ringer dig ikväll!

2009-06-02 @ 13:28:49
URL: http://sixth.blogg.se/
Postat av: (mamma) Carola

Du skriver så jag får tårar i ögonen. Du kommer att bli världens bästa mamma, det vet jag. Allt kommer att få ett lyckligt slut. Tänker på dig jämt. Jag älskar dig!

2009-06-02 @ 16:58:15
Postat av: Susanna

Hej gumman! allt kommer gå så bra så! du kommer bli en fantastisk mamma!



massor med kramar

2009-06-03 @ 16:25:09
URL: http://goldkuhlsusanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0