Vaccinet mot svininfluensan

Usch, jag tycker det är så otroligt svårt detta hurvida man ska vaccinera sig mot svininfluensan eller inte. Varför kan det inte vara så simpelt att alla eller ingen gör det? Det lutar i alla fall mot att både jag och Simon kommer vaccinera oss, framför allt för Gabriels skull (barn under 2 år är en riskgrupp). Han är vårat allt, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om han blev allvarligt sjuk för att jag inte vaccinerat mig. Sen har jag även två till väldigt betydelsefulla människor i mitt liv som också tillhör riskgrupperna, Malin som är gravid och min mormor som har väldigt dåliga luftvägar. Det är för deras och för alla andra människor i riskgrupperna jag förmodligen kommer ta vaccinet. Av det jag läst i olika forum och hört på nyheterna verkar det som att större delen av svenska befolkningen inte kommer att vaccinera sig. Men sån är svensken - "jag, jag, jag, jag".. Jag skriver absolut inte detta för att uppröra någon. Vaccinera sig eller inte - det är upp till varje individ. Jag önskar bara att människor hade börjat tänka lite mer på sina medmänniskor..

Hur kommer ni andra med småbarn göra?

Kommentarer
Postat av: Britta

Jag tror att anledningen till att folk avstår att vaccinera sig är att det har varit så osäkert kring detta vaccin, och fortfarande är.

Jag är själv väldigt kluven eftersom att vissa läkare ställer sig emot och vissa inte.

(Plus att det tippas bli 100 som dör av Svininfluensan i Sverige och flera 1000 dör av vanlig influensa varje år. Jag skulle älska den människan som uppfann ett vaccin mot all influensa till tusen!)



Nu försöker ju Sverige sälja vaccinet till andra länder eftersom de inte vet hur många doser man behöver. Så allt känns så luddigt.



Däremot så hade jag om jag var gravid eller hade småbarn hemma, troligtvis tagit vaccinet.

Och jag hade velat att mina barn också skulle ta det, eftersom de är i större risk-zonen.



Men jag fortsätter försöka hålla mig bort genom handsprit, vitaminer etc ett tag till.

För än så länge har jag ingen bebis i magen eller krypande längs golvet : )

Men jag förstår aboslut om ni vill vaccinera er, men jag förstår även om vissa tvekar.

2009-10-13 @ 22:02:20
URL: http://sixth.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag kommer vaccinera mig, jag tänker som du, på dom omkring mig. Har ju några gravida och några med barn i närkretsen:) plus min pappa som ju är jättesjuk så vill verkligen inte smitta honom.

2009-10-13 @ 22:35:05
URL: http://goldkuhlsusanna.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag skulle aldrig inte ens för miljoner vaccinera mig då de inte ens är ett säkert vaccin, de är inte testat ordentligt så dom vet inte vilka biverkningar de finns.. Nej fy inge vaccin som inte ens är säkert att du överlever.. men de är ju vad jag tycker:)

2009-10-14 @ 11:25:50
URL: http://naattiiiss.blogg.se/
Postat av: Anette

Håller helt med dig Julia, man ska tänka på andra också. Jag tar mitt ansvar gentemot andra och mig själv och mina nära som älskar mig genom att ta vaccin. Men förstår dom som är gravida att dom kan vara lite oroliga. Även du som har en liten hemma...

Hoppas dom som inte tar vaccinet har vett att inte umgås med småbarn och gravida eller andra sjuka medmänniskor tills faran är över.

2009-10-14 @ 21:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0