PREnet vs. Viktväktarna

Jag är så trött på att känna mig som en fånge i min egen kropp. Nu SKA jag gå ner i vikt, 33 kilo ska bort. Jag behöver framför allt ändra mina kostvanor. Så då till den stora frågan - PREnet eller Viktväktarna? Det finns för- och nackdelar med båda och jag vet inte riktigt vilka som väger tyngst.

De två första dagarna med PREnet går man på en slags detox - PREnet Go, 5 shakes (blandas med vatten) om dagen. Därefter går man över till PREnet Bas där man dricker shakes (blandas med mjölk) 2 gånger per dag och äter en vanlig måltid exempelvis till middag. Detta ska man hålla på med tills man uppnått 80% av viktminskningen vilket i mitt fall är 26 (!!!) kilo. Därefter ska man minsta på ännu en shake för att tillslut vara tillbaka på att äta 3 mål "vanlig" mat. Med PREnet får man gå på såkallade BIA-mätningar som mäter vätska, fett och musklerna i kroppen.

Viktväktarna är ju mer inriktade på "mat-tänket". Man går på möten och väger sig, kostrådgivning, recept och träningstips. Mötena är 1 gång i veckan och man väljer själv hur ofta man vill gå. Med Viktväktarna räknar man ju points på maten.

Det känns som att Viktväktarna hade varit ett bättre alternativ för vår familj, så att vi får i oss nyttig och näringsrik mat hela familjen. Simon stöttar mig till 110% och det känns bra att han uppmuntrar och peppar mig. Får också för mig att det ska vara lättare att behålla vikten med Viktväktarna, men det är ju som sagt något jag bara fått för mig. Har ju ingen aning egentligen. Samtidigt så känner jag att jag verkligen behöver den där kick-starten med PREnet..

Har i alla fall tänkt gå på ett Viktväktarmöte imorgon för att se vad det är för något så har jag kanske lite lättare att bestämma mig. Det är ju trots allt en livsstilsförändring. Ska även skaffa mig ett gymkort när lönen kommer!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kör på den som känns bäst för dig. Båda dieterna kommer att få dig att gå ner i vikt hur som helst, och om man går upp igen efteråt handlar ju endast om hur man sköter sig efteråt, börjar man leva som man brukade tidigare så fort man är klar med dieten så kommer man att gå upp i vikt. MEN när du väl har gått ner dina 33 kg så lovar jag att du kommer vara så lättad & peppad, så du kommer inte gå upp igen vilken diet du än väljer! :) Med PREnet får du ju kickstarten, och man går ner hyffsat fort, men viktväktarna är det ju jättemånga som använder sig av också och är nöjda! Då får man ju äta mat iallafall ;) Jag behöver kickstart, därför kör jag PREnet, och det andra positiva med PREnet är ju att man slipper tänka så mycket, bara skaka & dricka. Jag är lat och orkar inte fundera på kalorier & points! Vad du än väljer så blir det bra i slutändan :) kram!

2010-09-13 @ 10:46:57
URL: http://jodd.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag tror inte på någon slags diet eller något sådant. Jag tror på det gamla hederliga att äta mindre än vad man gör av med! Då behöver man inte anpassa sig när man väl slutar, utan man bara fortsätter på samma spår hela tiden. Sen kan man alltid unna sig men inte i stora mängder och ha t.ex fasta matscheman osv. Det tror JAG på! Men det är bara för att jag är mycket tveksam till att ens kropp mår bra av att utesluta vissa livsmedel och t.ex bara dricka shakes, det låter i mina öron helt vansinnigt!



Så, jag skulle råda dig till att prata med en dietist eller liknande, få råd om bra GOD mat och sen köra igång på den linjen! Men det är bara mitt råd, känn efter själv :)

2010-09-13 @ 14:41:37
URL: http://slaria.blogg.se/
Postat av: Emma Wem

Tror inte alls att det är så dåligt att gå på en diet under en tidsbegränsad period! Och har man inga extra kilon så förstår man nog inte riktigt hur pass länge man måste hålla på med "vanlig mat" för att komma ner i den vikt man trivs med. Självfallet ska man ju inte hålla på i för långa perioder och inte heller "av och till" men att få kickstarta med en diet kommer din kropp inte bli permanent lidande av. Huvudsaken är ju att man i det långa loppet äter allt av kostcirkeln för kroppens skull. Hur som helst tycker jag att du ska köra ditt eget race och välja det som passar dig!

Jag finns här för pepp oavsett vilket val du gör :)

2010-09-13 @ 16:08:48
Postat av: NG

Jag älskar PREnet, Julia. De första dagarna med PREnet GO är värst, men sedan går det hur bra som helst. Shakerna mättar och det är skönt att slippa göra frukost och lunch. Dessutom får du veta genom BIA-mätningen exakt hur många gram av proteiner och kolhydrater etc. som du behöver dessutom får man träningstips också. Det bästa är att man får äta allt, men inte hur mycket som helst. Jag åt toblerone en dag och gick ändå ner 0,6kg! Du lär sig helt enkelt äta efter hela kostcirkeln och efter tallriksmodellen och när du äter tre mål mat om dagen känns det naturligt att äta mindre och nyttigare portioner än innan. :)

2010-09-13 @ 16:10:51
URL: http://nenima.wordpress.com
Postat av: Britta

Själva "in/ut" är så klart viktigast.



Men jag tror att rivstarter kan vara bra peppning.

Så länge man är medveten om att det är livsstilen man måste ändra, inte att trolleridrycken i shaken ändrar den åt mig.

Tänk långsiktigt och sätt upp mål.



Belöningar är något man kan använda sig av. Det behöver däremot inte vara en chokladbit, utan kanske något fysiskt, en bio, eller liknanade.

Men såklart ska man inte behöva utesluta godsaker om det är sånt man vill unna sig, men i början kan det vara klokt att koppla bort tankarna från dem.



Dessa shakes utesluter inte livsmedel så att det är ohälsosamt, då skulle de inte få säljas utan varningstext eller liknande. Sen att man inte kan leva på dem resten av livet förstår nog vem som helst, men jag tycker PEEnet verkar ge bra information gällande detta.



Och jag vet att du tänker långsiktigt, har dina mål och blir peppad både hemma och kommer bli peppad av denna rivstart.

Det kommer gå galant, jag hejar på dig!

2010-09-14 @ 10:42:53
URL: http://brittalindmark.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0